Ennyibe kerül a svéd Erasmus, az én tündérmesém

A pénz nem egy utolsó dolog egy Erasmusszer életében.


Ez az üzemanyag.


Ebben a bejegyzésben láthatjátok azt, hogy mire mennyit költöttem.



Mindezt Svédországban.



Ajánlom mindenkinek, hogy készítsen költségvetést tervezetet még mielőtt a rangsorát felállítja.
De ez nem azt jelenti, hogy magas szintű trendszámításokat kell végrehajtani, atompontos becsléssel, hét évre, hanem csak egy körülbelüli becslésre van szükség az ország megélhetési rátái alapján.


(Hozzátenném, hogy nekem így sikerült kizárnom Norvégiát.)





Szóval egy jó költségvetés alapja egy kiegyensúlyozott külföldi félévnek.

Forrás: tozsdeforum.hu


Érted?



A havi költségkeretet 120 ezer forintban szabtam meg.

Az én tündérmesém kezdetén minden a terv szerint alakult, azonban...

Egyszer volt az én üvegzsebem...

I. hónap
"Megérkezés az ígéret földjére"



Amit a hónap elején gondoltam: Az első hónap mindig nagyon drága, meg kell venned minden cuccot, ami hosszútávra szükséges és nem tudtál magaddal hozni.
Arra készültem, hogy csomó cuccot kell vennem, mint például párnát és takarót.

Ezekre még egy lapáttal rátesznek a "kötelező" (ami azért kötelező, mert itt szerzel barátokat!) programok, vacsorák, bankettek, találkozók, belépők és a sör.

De, ami valójában történt:

Meglepődtem, de nem így történt. Kifizettem a rengeteg belépőt, szinte mindenre elmentem és megvalósítottam a szükséges beruházásokat, de nem kellett vennem párnát, meg takarót. Kész főnyeremény.


A költségvetés így alakult: 104 895 Ft
Keret: 120 000 FT
Eredmény: boldogsááááááág!

(Igen, boldogság. Ekkora havi kiadásnak itt lehet is örülni)


I. hónap kiadásainak a megoszlása


Mi az a beruházás?!

Azok a cuccok, amiket hosszabb távon használok, például: zászló, telefon, könyv, párna, takaró, sapka, kutya.



Gondoltam is, hogy hát akó' kevesebb, mint 100 ezerből is meglehet élni itt!


És akkor eljött a második hónap...



II. hónap
"Ez a varázslat?"



Amit a hónap elején gondoltam: Ha az első ilyen olcsó volt, akkor ez még olcsóbb lesz!

De, ami valójában történt: Az történt, hogy a második hónapban megbillentünk, de pánikra semmi ok! Mondtam magamnak.
Annak ellenére, hogy jóval kevesebb pénzt költöttem a szórakozásra, annál több pénzt költöttem másra. Elutaztam ide-oda tudjátok hogy megy ez.

A beruházás például azért lett több, mert vettem svéd zászlót, azt a hülye nyomtatós kártyát, meg tagsági kártyát az egyetem diákszervezetébe.



A költségvetés így alakult: 134 785 Ft
Keret: 120 000 Ft

Eredmény:
Gondolnánk, hogy: ajajjaaaj. De az előző hónapban megközelítőleg ennyivel kevesebbet költöttem, vagyis a költségvetés még mindig beton stabil...




II. hónap kiadásainak a megoszlása



III. hónap
"Ha egy terv beválik"



Amit a hónap elején gondoltam: Rendben, a második hónap kicsit elszállt, de itt a harmadik hónap. Itt az idő, most vagy soha! Ebben a hónapban költségvetési csoda születik!

Ami valójában történt: Mindenből kevesebbet költöttem. Ez egy olyan időszak volt, hogy nagyon sokat voltam az egyetemen és a nap végére már csak haza akartam menni.Nem volt időm szinte semmire. Ráadásul racionalizáltam a bevásárlást.


De ez nem megszorítás!


A költségvetés így alakult: 83 965 Ft
Keret: 120 000 Ft

Eredmény: Eufória



III. hónap kiadásainak a megoszlása







IV. hónap
"A pokol bugyra"

Amit a hónap elején gondoltam: Lényegében már félig otthon vagyok, egy csonka hónap. Talán egy-két sörözés, gazdaságos elő-búcsú party, felélem az élelmiszer készleteket. Ingyen élek. És mindjárt karácsony!


De, ami valójában történt: Az elképzelésekből csak a karácsony nem maradt el. Minden más téves volt.
A számokon némileg (vagyis durván!)torzít az, hogy ebben a hónapban utaztunk el Lapföldre, ami azért nem volt ingyen. EZ a kirándulás egy havi kiadásnak felelt meg. Innen persze minden borult, de hát valahova el kellett könyvelni...


Tényleges költés: 297 536 Ft
Keret: 120 000 Ft


Eredmény: Nincs eredmény!


Így alakult a torta:




Ebbe a hónapban nem csak Lapföldre mentem el, hanem egy kellemeset taxiztam is, mert vészhelyzet volt. Ami pont elég volt arra, hogy megadja a kegyelemdöfést a költségvetésnek.

Azt kell, hogy mondjam, hogy ez a hónap egy akkora YOLO (You Only Live Once)volt, hogy még mindig érzem.

V. hónap

Ez még folyamatban van, de ez egy normális hónap lesz, bőven a megengedett költségvetési kereten belül.

DE!

Bármi történhet...


A kiadásokba egyik hónapban sem jelenítettem meg a szállás költségét, ez minden hónapban 130 000 FT további kiadást jelentett. Jó hír viszont, hogy csak 4 hónapot kellett kifizetni az 5. ajándék volt.

Így aztán összesen

Egy szemeszter (kb. 5 hónap)

Svédországban.
Oda és vissza repülőúttal.

1 200 000 FT-ba kerül.
(Az ösztöndíjam ennek a 75%-át fedezte)



Ugyanakkor, ez a félév nem jelent atom spórolást, hanem normális életvitelt, utazással és kimozdulással. Lényegében csak racionalizáltam a kiadásaimat és jobban odafigyeltem rájuk.  Ráadásul a szállásom se a legolcsóbb volt.


De, ha valaki úgy megy ki, hogy nem megy el sehova, nem mozdul ki, nem ül be 1x-2x sörözni, nem megy el a haverokkal moziba, vagy bulizni, hanem önkéntes remeteként él, akkor ez az összeg lényegesen kevesebb is lehet.

           De ennek mi értelme lenne?