5 Svédekesség


5 dolog, amit érdekesnek találtam



1. Itt Svédországban nemigen használják az pénzérméket, a boltok többségénél nem a kasszában vannak az érmék, hanem a kassza mellett egy nagy kávéfőhöz hasonlító gépből potyognak ki. Amikor először láttam, azt hittem, hogy miközben várakozol a fizetéshez összedobhatsz magadnak egy kávét.

Hasonló a helyzet a papír pénz esetében is, a pénztáros nem a pénztárból veszi ki a pénzt, hanem egy automatából.





2. Tudtátok, hogy a 20 koronás bankjegy hátulján Nils Holgersson szerepel? Megőrülök. Nálunk lehetne Dr Bubó a 20 ezresen.






3. Afterwork. Minden pénteken bizonyos pubokban van ilyen, ahol egy sör áráért (ami 1000-2400-ig terjedhet)annyit kajálsz egy svédasztalról, amennyit nem szégyellsz. Mi mindig oda mentünk, ahol 1000 Ft volt a sör, így ezer forintból ittunk és ettünk. (Ez valszeg nem csak svéd különlegesség és nem is innen ered, én itt találkoztam ezzel először)




4. Hol a Posta? Nincs Posta.

A Posta néhány kijelölt boltban van, egy külön kialakított részben. Külön posta épület nem létezik.



5. Fika
Ez egy univerzális szó a különféle édességekre, sütikre, meg amikor éppen ezeket pl. kávéval elfogyasztják. Imádják.




6. Lagom

A lagom áthatja az egész társadalmat. Ebben a szellemiségben élnek. Lagom= pont elég. Pl. evés esetén pont annyit esznek, amennyi elég.




Biztos, hogy akad még néhány érdekes dolog, de asszem elfelejtettem őket. Helyettük azonban itt van néhány link.